1# AI un automatizācijas integrācija biznesā turpināsies. Digitālo prasmju celšanā vēl daudz ko darīt
Esam tam gatavi vai nē, mākslīgais intelekts un tādu rīku kā ChatGPT, MidJourney, Gemini izmantošana turpina būt revolucionāls process biznesa procesu optimizācijā, mārketingā, komunikācijā un plānošanā.
Vēl vairāk kā iepriekš ar klasisko "digitalizējies vai mirsti" iet kopā fakts, ka, ja neizmantosim mākslīgo intelektu, mums priekšā būs visi, kas to darīs prasmīgāk. Tagad jautājums vairs nav par: "vai", bet kā to darīt ātrāk un kā iesaistīt un pārliecināt vēl dažus neticīgos kolēģus, to izmantot kā asistentu ikdienā.
AI mācību jomā pieejami neskaitāmi risinājumi. KICā uz šo tēmu skatāmies plašāk.
Mācību jomā pieejams, gan īsais AI kurss vadītājiem un darītājiem, gan iekšējās mācības un lekcijas organizējot mācības atbilstoši dažādiem līmeņiem un virzieniem: AI vadības procesos, AI pārdošanā, AI mārketingā, AI klientu apkalpošanā, laika plānošanā u.c.
Vadītājiem savukārt nepieciešamas prasmes, kas saistītas ar digitālo transformāciju, digitālo mārketingu, rīku izmantošanu, datu analīzi un digitālajām stratēģijām, lai pieņemtu lēmumus, balstoties uz datiem.
Šī tēma tagad un turpmāk iekļauta vairākās vadītāju programmās kā bāzes rīks, par kura integrēšanu jārūpējas ikdienā visās jomās.
2# Fokusēšanās uz “soft skills” attīstību
Tehnoloģijām pārņemot daudzas automatizētas funkcijas, uzņēmumi pievēršas cilvēciski svarīgu prasmju – komunikācijas, emocionālās inteliģences, līderības un problēmu risināšanas – attīstīšanai.
Tā saucamās "soft skills" nekur nav pazudušas un turpina ieņemt top pozīcijas vadītāju mācībās publiski un uzņēmumos.
3# Ātra adaptācija pie mainīgām tendencēm un prasmju pārkvalifikācija (reskilling)
Adaptīva domāšana un izmaiņu vadība ir dinamiskas ikdienas bāze. Bez tās nevienu jauninājumi nevarēs ieviest un sekos darbinieku pretestība.
Tehnoloģiju attīstība un automatizācija prasa ātru pielāgošanos un jaunu prasmju apguvi. Uzņēmumi iegulda darbinieku pārkvalifikācijā, lai saglabātu konkurētspēju. Nekad neesam bijuši tik dinamiski kā šobrīd.
Ko tas nozīmē mācību jomā? Pārmaiņu vadība, AI rīku izmantošana ātrumam, domāšanas kursi un skats no malas visas komandas ietvaros, lai pirms atkal lektu jaunā rīkā vai biznesa virzienā - saprastu, ko un kāpēc mums vispār vajag un darītu visu, lai komanda un katrs iesaistītais ir gatavs gan resursu, gan psiholoģiskā kontekstā. Citādi ātrums pārvērtīsies haosā.
4# Cilvēkcentrēta līderība
Līderības izaugsme ir orientēta uz darbinieku labsajūtu, emocionālās inteliģences izmantošanu un psiholoģiski drošas darba vides veidošanu.
Ne velti mēdz teikt, ka cilvēks atnāk strādāt uz uzņēmumu un aiziet prom no vadītāja.
Tieši tāpēc tādas mācību tēmas kā Emocionālā inteliģence un konfliktu vadība, stresa vadība, apzināta ēšana, enerģijas vadība un biohakings piedzīvo jau atkal nepieredzētu uzplūdu. Savukārt līdztekus cilvēku izprašanas rīkiem - Structogram un DiSC, parādās komandu saliedēšana caur biznesa simulācijām un tik netradicionālām neirobioloģijas tēmām kā grafoloģija.
Gan vadītāji, gan darbinieki dinamikā uz panākumiem un rezultāta sasniegšanu mēdz aizmirst paši sevi. Labbūtības sesijas uzņēmumos, ko organizējam ar organizāciju psihologiem un harismātiskiem līderiem ir brīnišķigs papildinājums nopietnākām līderības mācībām.
Jo (un šis ir ārkārtīgi būtiski, tāpēc turpinām to atkārtot): neviena labbūtības konference vai 4 h sesija ar izcilāko KIC treneri nebūs plāksteris nesakārtotiem procesiem, sliktai motivācijas sistēmai vai emocionāli nestabilam vadītājam. Par to jādomā sistēmiski, risinot būtisko vispirms.
5# Datu vadīta pieeja mācībām
Dati ir kļuvuši par pamatu, lai mācību programmas būtu efektīvākas. Uzņēmumi izmanto datus, lai izsekotu darbinieku progresu un noteiktu nepieciešamās prasmju attīstības jomas.
• Mācību platformu analītika.
• Uz rezultātiem balstītas apmācību stratēģijas. Pirms un pēcmācību novērtēšana, apvienošana ar 360 grādu novērtēšanu, pašvērtējuma un treneru veidotiem testiem
Mācības nav domātas, lai tās ķeksīša pēc ieliktu kalendārā, tām jābūt balstītām uz uzņēmuma stratēģiju un prioritātēm, darbinieku ikgadējo pārrunu rezultātiem.
Esiet atvērti tām tendencēm un Latvijas un pasaules datiem, ko sniedz mācību kompānijas.
6# Personalizētas un praktiskas mācības. Iekšējo akadēmiju ēra.
Vadītāji meklē individuāli pielāgotas mācību programmas, kas ir saistītas ar viņu uzņēmuma specifiku. Simulācijas, reāli biznesa scenāriji un mentoringa programmas ir ļoti populāras. Ne visas tēmas vadītāji un komandas var sadrumstaloti apgūt atklāto kursu formā, tāpēc stratēģisku pamatīgumu sniedz ekspertu vadībā izstrādātas mācību programmas.
Redzam būtisku pieaugumu ar KIC ekspertiem organizējot uzņēmumos vairāku mēnešu iekšējās Vadītāju akadēmijas, kas apvienotas ar grupu supervīzijām un individuālām sesijām.
6-12 mēneši ir vidējais šo sistēmisko mācību laiks, tās tiek dalītas moduļos un organizētas dažādu treneru vadībā, pielāgotas tēmas organizējot konkrēta līmeņa vadītājiem, lai veidotu individuāli, konkrētajam līmenim atbilstošu mācību programmu.
Sazināties par vadītāju akadēmiju savā uzņēmumā: aija.buike(abols)kic.lv vai ar savu klientu konsultantu
7# Mentoringa, koučinga un supervīziju nozīme personību laikmetā
Daudzi vadītāji dod priekšroku individuālam koučingam, lai risinātu specifiskus izaicinājumus un veicinātu personīgo izaugsmi. Ne visus jautājumus var un vajag risināt grupās.
Starp citu - tuvākajās HR sarunās 28. janvārī skatīsim tieši attīstošas vadības stila jeb koučinga aspektus vadītāja darbā.
8# Sistēmas palīdzēs strādāt
Tādas metodes kā Structogram, LEGO Serious Play apvienojumā ar LEAN filozofiju, TOC teorijām, DDMRP un uzsvaru uz KAIZEN ļauj vieglāk salikt pa plauktiņiem uzņēmuma stratēģiju un ikdienas procesus, kultūru.
Labā ziņa, vienmēr var sākt ar maziem soļiem, tam nav uzreiz jābūt dārgam LEAN ieviešanas projektam.
Mēs rekomendējam papētīt un sākt ar LEAN īso kursu redzesloka paplašināšanai vai vadītāju attīstību tādās programmās kā Produktīva Ražošanas vadīšana vai maiņu vadītāju kursā, konkrētas prasmes metodikā stiprinot trendīgajos KAIZEN, DDMRP, Noliktavas inovāciju treniņos.
Ieviešanas procesā turpinot ar sesijām uzņēmumā. Vadītāju iecienīts pirmais solis ir arī funkcionālā diagnostika, lai saprastu esošo statusu un kā saka KIC treneris Ruslans Sosinovičs, saprastu, kur nauda mētājas.
9# Globālās kompetences un starpkultūru vadība. Vai Latvija ir par mazu?
Vai tā būtu citas kultūras vadītāju komanda vai vēlme ienākt starptautiskā tirgū - tik mazā valstī kā Latvijā ir pilnīgi normāli skatīties starptautiskā virzienā.
Starptautiski orientēti vadītāji apgūst prasmes strādāt globālās komandās un saprast dažādu kultūru ietekmi uz biznesa vadību.
Priecājamies, ka KIC komandai pievienojusies viena no Latvijā atzītākajām eksporta nozares praktiķēm - Ieva Jonsone, kas palīdzējusi vairākiem simtiem uzņēmumu paplašināt eksporta tirgus, viņa bijusi arī revolucionāre, kas LAIMA palīdzēja iekarot ASV eksporta tirgu. Viņu var sastapt arī mācībās pārdošanas un mārketinga vadītājiem.
10# Stratēģiskā sadarbība ar paaudzēm un atškirīgo
Vadītāji apgūst, kā strādāt ar Gen Z un Alpha paaudzēm, kas ienāk darba tirgū, izprotot viņu vērtības, gaidas un motivāciju.
Mums dažkārt mēdz jautāt, vai paaudžu atšķirības vēl izvirzās vadībā, vai lielāka nozīme tomēr ir personību atšķirībām. Mēs pētām abas, taču varētu teikt, ka mācību kontekstā un ikdienas procesos tomēr prevalē personību atšķirības aspekti, jo ne vienmēr paaudze nosaka tavu uzvedību, domāšanas ātrumu, motivāciju un savstarpējo saskarsmi.
Tieši tāpēc tādas metodes kā Structogram, DiSC ļauj labāk izprast to, kāpēc esam dažādi un kā to izmantot biznesā, komunikācijā, konfliktu risināšanā
11# Kolektīvā pieredzes apmaiņa
Mācības kļuvušas par platformu, kur apmainīties ar praksi un zināšanām, ko pašam nebūtu iespēja apgūt. Šis ir viens no iemesliem, kāpēc uzņēmumi iecienījuši arī publiski pieejamos atklātos kursus, jo tie dod iespēju grupā mācīties ar citiem nozares spēlētājiem un paplašināt redzesloku.
Klātienes un tiešsaistes tīklošanās, prakses pārņemšanas pasākumi piedzīvo slavas laikmetu. KIC HR sarunām ik ceturksni piesakās vairāki simti vadītāju un HR. KIC Biznesa klases klubs, savukārt, kļuvis par slēgtu kopienu, kur vadītājiem satikt citus sava līmeņa profesionāļus. Tādējādi mācību kompānijas kļūst par platformu, kur ekskluzīvā kārtā satikt līdzīgu domājošos, kuru laiks ikdienā ir limitēts.
12# Kur paliek zaļais kurss un ilgtspējīga izaugsme
Ilgtspējas stratēģijas turpina būt par centrālu jautājumu vadītāju mācībās, koncentrējoties uz ESG (Environmental, Social, Governance) mērķiem. Gan iekšējie konsultāciju projekti un mācību programmas palīdz uzņēmumiem kļūt videi draudzīgākiem un samazināt oglekļa pēdas nospiedumu. Ilgtspējas jautājumi ietver ārkārtīgi plašu tēmu loku, kur KIC eksperti iesaka skatīt atsevišķi dažādus aspektus - ilgstpēju caur digitalizāciju, dažādības vadīšanu un meklēt katrai tēmai citu, savas jomas ekspertu.
Vēlamies pielāgotu mācību risinājumu: kic(abols)kic.lv