Mēs zinām, ka pieradumam ir liels spēks un mācības klātienē ir tik pierasta, vērtīga un pašsaprotama lieta, ka šķiet, ka nekāds Zoom’s tās neaizvietos. It sevišķi, ja uzreiz domājam par kvalitatīvām biznesa mācībām, kurās 70% ir praktiskie piemēri, karstas diskusijas, grupu darbi un pat kāds apskāviens atvadās uz iedvesmas viļņa utt.
Taču laiki mainās, bet vērtības paliek - iegūt maksimāli labāko iespējamo mācību rezultātu jebkurā formātā. Pēdējā pusgadā esam pierādījuši, ka attālināti mācīties ir ne tikai iespējams, bet tās varbūt ļoti vērtīgas. Jau iepriekš publicējām iemeslus, kāpēc attālināti mācīties ir OK. (Lasīt šeit)
Savukārt atsauksmes liecina, ka ir tēmas un treniņi, kas šādā formātā pat ir uz palikšanu.
Taču, kas jāņem vērā mācoties attālināti, un kā aizvietojam to, kas bijis vērtīgs klātienē?
5 lietas, ko ņemam vērā attālinātās mācībās:
- Laiks. Ir pierādīts, ka attālinātā režīmā kvalitatīvi koncentrēties mācībām varam krietni mazāku laika periodu kā klātienē. Mūsu rekomendētā formula ir dalīt mācības pa pus dienai jeb maksimāli 3,5 h dienā. Pauzes: līdzīgi kā garās sapulcēs, arī mācībās ir jābūt kvalitatīvām pauzēm - vismaz 10 min vienu vai divas reizes šajā periodā.
- Diskusijas. Viens no svarīgākajiem iemesliem, kāpēc vadītāji un speciālisti izvēlas publiskos kursus ir iespēja diskutēt ar citiem profesionāļiem. Kā to kvalitatīvi panākt attālināti? Zoom funkcija Breakout rooms ar iespēju dalīt dalībniekus diskusiju istabās ir kļuvusi par normu attālinātu mācību gadījumā. Diskusija grupās un pēcāk padalīšanās ar diskusiju rezultātu kopējā "virtuālajā telpā" šo padara līdzvērtīgu klātienei. Savukārt dalībnieki min, ka šādi tās ir vēl strukturētākas, jo ir konkrēts laiks, pēc kura tu automātiski atgriezies kopējā telpā un netiek patērēts laiks, lai pārceltos pie cita galdiņa un beigtu diskusiju, kā tas ir klātienē. Vadītāju programmās, kur grupa kopā mācās pusgada garumā, diskusijas ir nerimstošas abos formātos.
- Praktiskie uzdevumu un iesaiste. Attālinātās mācības pieaugušo izglītībā nenozīmē frontālu lekciju. Ik pēc 15-30 min notiek dalībnieku iesaiste caur jautājumu uzdošanu, praktisku uzdevumu, individuāli vai grupās. Grupu uzdevumiem tiek izmantoti tādi kopstrādes rīki kā MIRO, Scrabl un dažādu veidu tiešsaistes tāfeles. Anketēšanas rīki: Zoom Polls, Mentimeter u.c. Dalībnieku reakcijas un interakcijas tiek veidotas ar ierakstiem čatā, reakcijām vai caur video funkcijām, izmantojot attēlu.
- Attēls + skaņa. Lai iegūtu grupas kopā būšanas sajūtu, ir svarīgi dalībniekiem ieslēgt kameras, šī ir rekomendācija, uz kuru mēdzam arī uzstāt, jo tas ir visefektīvākais veids, kā panākt maksimālu attālināto mācību kvalitāti. Savukārt, lai nodrošinātu skaņas kvalitāti, pēc labās prakses dalībnieku mikrofoniem skaņu, laikā, kad netiek runāts, noslēdzam.
- Grupu lielums. Līdzīgi kā klātienē, mācību grupas zelta lielums ir 12 dalībnieki. Specifiskās tēmās, piemēram, Publiskā uzstāšanās vai Emocionālā inteliģence, kur tiek analizētas dalībnieku prezentācijas, tas ir pat 8. Arī attālinātās mācībās grupas lielums ir ierobežots, lai varētu nodrošināt individuālu pieeju un kvalitatīvas diskusijas.