RAKSTS: Kāpēc mācīties attālināti arī ir ok?

 

Kāpēc mācīties attālināti arī ir OK?

 

Mēs zinām, ka pieradumam ir liels spēks un mācības klātienē ir tik pierasta, vērtīga un pašsaprotama lieta, ka šķiet, ka nekāds Zoom’s tās neaizvietos. It sevišķi, ja uzreiz domājam par kvalitatīvām biznesa mācībām, kurās 70% ir praktiskie piemēri, karstas diskusijas, grupu darbi un pat kāds apskāviens atvadās uz iedvesmas viļņa utt.

Ja pirms dažām desmitgadēm kāds būtu teicis, ka caur telefonu varēs redzēt savus draugus Austrālijā un, ka, pasakot “Hey Siri”,  stikla un tehnoloģiju plāksnīte ar nosaukumu Iphone varēs atbildēt uz Tevis uzdotajiem jautājumiem, tā laika paaudze, visticamāk, būtu intuitīvi pagrozījusi rādītājpirkstu riņķveida kustībā pie deniņiem.

Laiki mainās un kā teikusi Latvijā vadošās biznesa mācību kompānijas valdes priekšsēdētāja (sakritības pēc – mana vadītāja), manuprāt, jebkuram mūsdienīgam vadītājam ir vismaz vienu reizi jāizmēģina kvalitatīvas attālinātās mācības.

Ar kvalitatīvām domājot tādas, kurās saturs ir veidots speciāli attālinātam formātam. Tādas, kurās diskusijas, grupu darbi (Zoom istabās), atbildēšana uz jautājumiem un praktiski uzdevumi ir pilnīga norma.

Šoreiz vairāk padalīšos ar iemesliem, kāpēc tiešsaistes mācības arī ir OK un kāpēc mēs tajās iesakām piedalīties. Jāteic, ka pirmo pretestību 2020. gada martā it sevišķi no augstākā līmeņa vadītājiem KIC ilgtermiņa programmās izjutām visspēcīgāk, gluži kā laikā, kad Digitālā Kompetence Biznesam programma bija tikai nice to have pretēji tam, ka šobrīd tā kļuvusi par ikdienu. Tāpēc tagad, redzot pirmās pozitīvās atsauksmes ar vārdiem, ka attālinātajās mācībās mūsu treneri radījuši tikpat produktīvu un klātesošu sajūtu kā klātienē, varu dalīties ar iemesliem, kāpēc to vajag ne tikai pamēģināt, bet arī pieņemt kā new normal papildinājumu.

 

Iemesli*, kāpēc mācīties attālināti arī ir OK:

*un nav tā, ka es šo rakstu, lai pieteikumi uz attālinātām mācībām birtu straumēm, bet, protams, arī tas ir viens no iemesliem

 

  • Nav nekur jābrauc. Strādā jebkur laikmetā, arī mācīties vajadzētu varēt teju jebkur. Kas nozīmē, ka ietaupās ne tikai ceļā un sastrēgumos pavadītais laiks, bet arī transporta un stāvvietu izmaksas.
  • Pasniedzēji un saturs, kas ir labi arī attālināti. Šis ir viens no punktiem, kas atbild uz klasisko jautājumu – vai attālināti būs tikpat vērtīgi kā klātienē. Mēs KICā rūpīgi pieejam jautājumam, kuras no tēmām un arī kuri no pasniedzējiem var realizēt mācības attālinātajā formātā, noturot kvalitātes un praktiskuma latiņu. Tāpēc tie treniņi, kas ir pieejami attālināti, jau ir izgājuši sava veida kvalitātes kontroli.
  • Praktisks saturs un interakcijas. Tie laiki, kad mācības ir monotona lekcija, jau sen ir aiz muguras. Tieši šis pats princips attiecas uz attālinātu formātu. Attālināti nenozīmē vienvirziena komunikāciju. Zoom, MS teams un citas platformas ļauj veidot mācību procesu interaktīvi, veidojot diskusijas slēgtās istabās, vizualizētas aptaujas, uz kurām atbildēt, izmantojot datoru vai telefonu un pat kopīgas tāfeles tiešsaistē.
  • Labi notur uzmanību! Savas jomas eksperts ar izveidoto saturu, kā saka mūsu klienti, spēj noturēt uzmanību visu mācību laiku. Savukārt, lai pašiem būtu vieglāk noturēt uzmanību - mūsu rekomendācijas mācību dalībniekiem iekļauj informāciju par vides sagatavošanu (video kamerām, darbu deleģēšanu un citām tehniskām un psiholoģiskām niansēm), lai grupā būtu klātesamības sajūta. Te dažas atsauksmes no pēdējām tiešsaistes macībām ar Sandru Lāci:
  • Praktiski, dzīvi un garšīgi!
    Kompetence, pasniegšanas stils un spēja turēt auditoriju.
    Paldies! Izcili! Jūtos pacilāta un iedvesmota!
    Sandrai ir lieliska humora izjūta, kas mācību procesu padarīja baudāmāku un vieglāku.
    Noteikti šo kursu jānoklausās visiem vadītājiem!
    Izmantoju jau semināra dienā, jo ļoti vērtīgi praktiskie padomi.
    Jauns skatījums un idejas aktuālai tēmai
    Novērtēju praktiskos ieteikumus no Sandras pašas pieredzes.
    Lielākais ieguvums - Sandras komentāri, ieteikumi.
    Ļoti produktīvi un klātesoši arī attālinātais formāts. (10)
  • Viena slikta pieredze nenozīmē, ka visas attālinātās mācības ir sliktas. Mēs dzīvojam impulsīvā laikmetā. Jums, visticamāk, jau ir pieredze piedaloties attālinātās mācībās skolā, augstskolā, kādā īsajā seminārā vai konferencē. Sliktā ziņa, jums iespējams jau ir bijusi arī ne pārāk iepriecinoša pieredze, jo piedāvājuma šobrīd ir stipri vairāk kā cilvēks spēj patērēt un izvērtēt un tā kvalitāte bieži ir otrajā plānā. Labā ziņa – pirms uzsākt mācības, ir iespējams izvērtēt, apskatīt atsauksmes, pajautāt viedokļus un metodes un izvēlēties tos, kam sanāk. Mēs KICā jau esam to darījuši un priecājamies par augstajiem novērtējumiem.
  • Treneriem ir asistenti. Jums varbūt liksies interesanti, kāpēc šis punkts ir būtisks attālināto mācību kvalitātes kontekstā?! Varbūt esat piedzīvojuši situāciju, kad jums pašiem vai kādas uzstāšanās laikā ir kāda tehniska ķibele, atslēdzas kāds dalībnieks, vai ir vienlaicīgi jāseko čatam vai citām tehnoloģiju lietām. Treneris nevar 100 % pievērsties gan tehnikai, gan cilvēkiem. Tāpēc KIC treneriem attālināto mācību sākuma daļā ir asistenti, kas ļauj trenerim visu uzmanību veltīt grupai.
  • Mazas grupas. Labu mācību ideālās grupas lielums jeb nozares standarts ir 8-12 dalībnieki. 16 ir nerakstītais maksimums, lai organizētu kvalitatīvu grupas dinamiku un individuālu iesaisti. KIC mācības neklātienē tādējādi nekādi neatšķiras no klātienes pieejas. Arī attālināti katrs ir iesaistīts, var uzdot sev interesējošos jautājumus un dalīties pieredzē, risinot sava uzņēmuma izaicinājumus.
  • Mācies tik ilgi, cik var uztvert. Īsāk dažreiz ir labāk jeb “nu ne jau visu dienu”. Pirmajā ārkārtas situācijas vilnī lielākā daļa no mums labi saprata, cik ilgi var noturēt uzmanību un ka visu dienu Zoom sapulcēs un onlainā dzīvot nevar. Tieši tas pats attiecas uz mācībām. Tāpēc gan, pārplānojot klātienes uz attālināto formātu, gan, radot jaunus tiešsaistes risinājumus, tās aizņem tikai daļu no dienas. Būsim precīzi - 3,5 stundas attālinātas mācības ar pauzi pa vidu ir tieši laikā. Un bonusā vēl dod papildus stimulu to uzreiz ieviest praksē. Kā arī neliek justies vainīgam, ka dienas darbi nav padarīti – pusdiena darba mēdz būt pat produktīvāka kā pilna diena.
  • Ir labi uzlabot savas iemaņas sadarboties attālinātajā vidē. Šis ir ekskluzīvs papildus ieguvums, kas arvien vairāk sāk parādīties KIC klientu novērtējuma anketās. Vērojot treneru darbu tiešsaistē, var uzzināt par rīkiem un trikiem, ko var apgūt un izmantot arī savā ikdienā – vadot sarunas ar darbiniekiem, klientiem vai pat vadot iekšējās apmācības attālināti.
  • Domāšanas maiņa. Jauns formāts liek citādāk uztvert informāciju un radīt cita veida risinājumus. Vai esat mēģinājuši klasiskās metodes ideju radīšanai, kurās jānomaina biroja krēsls uz šūpuļkrēslu vai sapulču telpa uz mežu? Tas iedod jaunu perspektīvu. Tāpat ir ar attālinātām mācībām. Ja klasiski esam mācījušies klātienē, pamēģiniet attālinātas mācības, kas zina, varbūt atrisināsiet kādu iepriekš nepamanītu izaicinājumu.

Es jau neesmu kūdītāja un nevienu pieredzējušu vadītāju nevaru piespiest mēģināt to, kas liekas pretdabisks. Taču es varu aicināt izaicināt sevi, tieši tāpat kā Covids izaicināja digitalizēties. Aicinu laiku pa laikam iekļaut savā dienaskārtībā attālinātas mācības sev vai komandai. Lai tas kļūst tik dabiski, kā ik vakaru iztīrīt zobus vai ik rītu iziet cauri ienākošajiem e-pastiem, jo tad tas “jaunais normālais” ļaus atrast ieguvumus, kāpēc jā, nevis attaisnojumus, kāpēc nē!

   

Anna Gruzinska

KIC mārketinga vadītāja, attālināto mācību entuziaste

 

 

 

 

 

Tuvākie treniņi attālinātā formātā:

 

VADĪBAS NEIROPSIHOLOĢIJA: Structogram® treniņš (Attālināti)

3.,4., 9. un 10. decembris

ZOOM

Motivācija un labjūtība jeb vadītāja resursu stiprināšana (Attālināti)

9. un 11. decembris

ZOOM