Mārketings #PaliecMājās laikā jeb kā zīmoliem turpināt burbuļot

Inese Kalveite

KIC Biznesa trenere, Biznesa Meistarklases pasniedzēja, ELKO Group mārketinga direktore un pieredzējusi mārketinga, sabiedrisko attiecību un zīmola vadības eksperte

 

 

 

 

  

Kad visi sākam pierast pie #darbsnomājām un mēģinām cits citu uzmundrināt ar to, ko darīt, kad #paliecmājās, tad zīmolam un mārketingam ir vēl nozīmīgāka loma. Lai risinātu iekšējās un ārējās komunikācijas jautājumus, lai nāktu klajā ar piemērotiem risinājumiem biznesam, lai uzmundrinātu tos, kuri ir devušies piespiedu dīkstāvē. Citiem vārdiem, mārketinga komandām un cilvēkiem joprojām ir jābūt tam “burbulim, kas veicina vārīšanos”.

 

Iekšējā komunikācija 

Vairāk nekā jebkad ir jāpārliecinās, ka jūsu darbinieki ir labi informēti par visu notiekošo. Svarīgi, lai uzņēmums rada savu informācijas plūsmu, kas ir uzticama, regulāra. Darbinieki grib saprast, kādus lēmumus vadība pieņem un šis ir laiks, kad vienota ziņa visiem darbiniekiem kļūst kritiska. Darbinieki ir kā ģimene un par viņiem jāparūpējas vispirms:     

  • Komunicējiet pēc iespējas bieži un dodiet skaidras ziņas par to, kā krīze ietekmē jūsu biznesu.
  • Esiet godīgi. Ir pieļaujams teikt, ka es nezinu. Jo šobrīd ir situācija ar daudz nezināmajiem.
  • Parūpējaties par drošību – ja jūsu darbinieki strādā tur, kur nepieciešama īpaša drošība, apgādājiet viņus ar visu nepieciešamo – sejas maskām, cimdiem, antibakteriāliem līdzekļiem.
  • Ja darbinieki strādā no mājām, radiet jaunus noteikumus komunikācijai, informācijas apmaiņai un darbam. Tā ir iespēja kļūt vēl pievilcīgākam un elastīgākam darba devējam. Izmantojot Skype, Zoom, Webex, Teams un citas platformas, ir iespējams organizēt online video sarunu ar vadību, dot iespēju darbiniekiem uzdot jautājumus un uzturēt dzīvu saikni ar komandu. Šīs ir emocionāls laiks, un mēs katrs atšķirīgi tiekam galā ar darbu no mājām. Tieši attālinātajā komunikācijā ar darbiniekiem cilvēciskums, uzticēšanās un jēgpilni uzdevumi rada pārliecību, ka kopā iziesim cauri šai krīzei. Tas rada jaunu pamatu uzņēmuma kultūrai un vērtību pielietošanu ikdienā. 

 

Klienti

  • Patiesībā arī viņi sagaida skaidru un atklātu komunikāciju, tāpat kā jūsu darbinieki. Šobrīd vairāk nekā jebkad ir jāiekāpj klienta kurpēs, nepieciešama skaidra izpratne par to, ko klients sagaida, kas ir pieprasījums un kā labākajā veidā varam uz to reaģēt.  Šis ir laiks, kad nostiprinām attiecības un uzticību savam zīmolam.
  • Neizmantojiet vīrusu un vīrusa sekas, lai iedzīvotos. Nemēģiniet tā gaismā padarīt situāciju kritiskāku, lai tikai mudinātu pirkt jūsu produktu vai pakalpojumu. To ātri atkodīs un tas atstās nelabvēlīgas sekas uz zīmola uztveri.
  • Lai arī iekšēji izjūtat paniku un spiedienu pārdošanas mērķu dēļ, nepazaudējiet fokusu. Ja veiksiet aktivitātes uz cerību "ja nu kāds pamanīs tieši šo ziņu, ja nu kāds nejauši garām ies..", tā būs resursu bezmērķīga šķiešana. Nepārsātiniet visus savus līdz šim apgūtos kanālus ar vēl vairāk informāciju, piedāvājumiem, atlaidēm. Neizrādiet histēriju.  Vērojiet un pielāgojieties gudri un ar pacietību. Iespējams, šis ir laiks, kad jāparaugās kritiski, vecais jānoārda un jāatrod jaunas iespējas un metodes. Tas, kas deva rezultātu līdz šim, šodien varbūt vairs tā nestrādā.
  • Atklātība. Pēc iespējas dariet visu pieejamu. Vairs nav režīms 8:00 - 17:00. Darbs no mājām katram atšķiras. Jēdziens "darba laiks" ir izstiepts jēdziens. Ja vajadzīgo nevar atrast internetā man ērtā laikā, tad man tas neder! Līdz šim plaši izmantotā metode  "vairāk informācijas zvanot pa tālr.", vai "aizpildiet formu un mēs ar jums sazināsimies", vairs nestrādā.

 

Sociālie mediji

Šis ir 24/7 laiks komunikācijai un mums, visticamāk, nav atvilktnē plāns par to, kā šādu komunikāciju veidot. Ir vienkārši jāsāk, jāturpina un jāseko līdzi tam, kā jūsu kompānijas stāsts iederas šajā krīzē.  Ir jārunā par to, kas tagad notiek. Neizmantojiet sociālos medijus kā vēl vienu kanālu, kur tikai pārdot, zīmola stāstam un stāstam par uzņēmumu ir lielāka nozīme. Nodefinējiet, kas ir jūsu komunikācijas mērķis krīzes laikā, un pieturieties pie tā. Un jā, mērījumus neviens nav atcēlis, pasekojiet tam, vai jūsu sociālo mediju kontus ‘laiko’ un ‘šēro’ tikai jūsu darbinieki vai tomēr arī klienti un partneri tiem seko.

  • Neielieniet alā, nepārstājiet komunicēt (soc.tīkli, jaunumi mājaslapā), ja pēdējā ziņa no jums būs februārī, martā – rodas jautājums, vai jūs vispār vēl esat.
  • Domājiet par to, ka krīze beigsies. Mums tam ir jābūt gataviem jau tagad. Šobrīd, iespējams, ir daudz lieku kustību un histērijas, bet šis ir laiks arī, lai “sakārtotu atvilknes”. Pārskatiet, kas tajā, ko darījāt līdz šim, ir bijis lieks, bez kā var iztikt. Apskatiet mājas lapas saturu un izdales materiālus, varbūt tur ir nepieciešami uzlabojumi, kurus visu laiku atlikāt? Krīze ir iespēja kritiski paraudzīties uz savu produktu vai pakalpojumu patieso vērtību. Tā ir arī iespēja novērtēt uzņēmuma spējas strauji reaģēt un pielāgoties, vienlaikus radot jaunas mārketinga idejas un biznesa virzienus. 

Zīmols

  • Tāpat šis ir laiks, kad vēl nozīmīgāka loma ir zīmoliem. Izprotiet savu zīmolu un tā vērtības, novērtējiet, kas tam der vai neder šajos apstākļos. Neskatieties, ko dara citi vai jūsu konkurenti, meklējiet paši savu unikalitāti! Šis ir laiks par zīmola lomu un to, kā jūsu uzņēmums un cilvēki var būt noderīgi. Tas ir par iespējām, kuras jūs paši radāt.

Ar prieku skatos, ka daudzi uzņēmumi, kas iepriekš to nedarīja, velta laiku un resursus, lai atbalstītu tos, kurus krīze skārusi vissmagāk vai radītu jaunas iniciatīvas kopā ar sadarbības partneriem. Vai arī rada sajūtu “ka viss ir kā agrāk”. Lielisks piemērs tam ir restorāns “Oziriss”, kas ēdiena piegādei liek klāt paliktnīti tieši tādā krāsā, kādi ir galdi Ozirisā. Cilvēks saņem ēdienu no iecienītā restorāna un tas ir mazs mirklītis prieka. Un tā zīmols iegulst ne tikai prātā, bet arī sirdī.

 

VAIRĀK PAR TRENERI 

Nepieciešams padoms mārketinga stratēģijā?

PIESAKIET KONSULTĀCIJU

 

 

 Iespēja satikt treneri darbībā vadītāju attīstības programmā Biznesa Meistarklase:

   

 

 Inese Kalveite par zīmolu kā stratēģiju / KIC Stratēģiskās vadības forums: