Kāpēc nevaram strādāt "pa vecam"? Uzņēmumu digitālajai kompetencei jāaug

 

Autore: ilgadējā KIC produktu attīstības vadītāja, šobrīd Polipaks personāla vadītāja Jekaterina Danenberga

 

Kāpēc pēdējā vēl aizvien daudz tiek runāts par biznesa digitalizāciju? Vai tiešām tā šobrīd ir tik būtiska uzņēmuma vadībā? Vai nevaram turpināt strādāt “pa vecam”?  

Piedāvājam savu redzējumu, kāpēc biznesam ir “jādigitalizējas” un kāpēc šodien ir tik aktuāla digitālā kompetence.

Biznesam jābūt tur, kur ir uzņēmuma klienti un patērētāji. Ja klients atrodas internetā, tad arī biznesam jābūt tur. Nenoliedzams ir fakts, ka mēs kā patērētāji un klienti esam digitalizējušies – esam gan internetā, gan izmantojam vairākas ierīces. Patērētāji ir mainījuši savu uzvedību – viņi atrodas “digitālajā ekosistēmā”! Atceramies, ka, pat ja klienti pērk “offline”, meklēšana un lēmumu pieņemšana par pirkumu visbiežāk notiek “online”. Ar katru gadu tādu cilvēku kļūst vairāk. Tādējādi kompānijām, kas nevēlas pazaudēt savu klientu un biznesu, nākas mainīties – digitalizēties.

Pēdējā laikā uzmanība tiek pievērsta tiem cilvēkiem, kuri veiksmīgi ir izveidojuši savu personīgo zīmolu sociālajos tīklos un internetā? Ne vienmēr viņi ir savas nozares eksperti un speciālisti, bet, pateicoties pārdomātam darbam pie sava tēla veidošanas, viņi kļūst par viedokļu līderiem, atzītiem ekspertiem daudzos jautājumos. Tas vairs neattiecas tikai uz rakstniekiem, žurnālistiem, aktieriem, kuriem personīgā brenda izveide ir daļa no profesijas. Digitālajā laikmetā arī uzņēmumu vadītājiem ir nepieciešams strādāt pie savas vai sava uzņēmuma digitālās identitātes izveides, ja, protams, viņš vēlas būt pamanāms un labāk atpazīstams klientu vidū.

 Iekšējo procesu digitalizācija ir svarīga, par to vairs nav šaubu. Bet skaidrs, ka biznesa procesu automatizācija ir diezgan dārgs un bieži vien bezjēdzīgs darbs, jo tiek “automatizētas” esošās problēmas un procesu nepilnības. Līdz ar to automatizējot procesus, ir svarīgi noteikt prioritātes un tos kritiskos procesus, kurus digitalizējot, kompānija iegūs kādu priekšrocību attiecībā pret konkurentiem un varēs nopelnīt vairāk. Vadītājam jābūt spējīgam skatīties ne tik daudz uz izmaksu samazināšanas, bet vairāk uz peļņas palielināšanas iespējām, digitalizējot procesus.

 

Arvien biežāk darbinieki izvēlas attālinātā darba iespējas. Pirmkārt, tas attiecas uz tādām sfērām kā IT, finanses, personāla atlase. Arī citās nozarēs iespēja piedalīties Skype sapulcēs, elastīgs darba grafiks, iespēja ietaupīt laiku un naudu uz ceļa izdevumiem kļūst par labiem motivātoriem darbiniekiem. Talantīgs un aktīvs cilvēks var pat atrast darbu citā valstī, ja vien viņam ir dators un pieeja internetam. Līdz ar to attālinātā darba iespējas var būt izšķirošs faktors cīņā par talantiem. Pašam darba devējam šī pieeja arī ir izdevīga. Protams, attālinātajam darbam ir arī mīnusi, bet, neskatoties uz tiem, šī tendence pieaug.

 

Šodien tiek runāts par pārmaiņām ekonomikā, kas ievērojami maina attiecības starp tirgus spēlētājiem. “Lietu internets” pārnes visus spēlētājus – uzņēmumus, ražotājus, klientus, piegādātājus, servisus, produktus, biznesa procesus - vienotajā pasaulē.  Tas ir iespējams, pateicoties jaunajām “digitālajām ekosistēmām”, kas apvieno ražotājus, platformas, aplikācijas, pakalpojumu piegādātājus un ierīču ražotājus. Veiksmīgas kompānijas maina fokusu no “Es-Kompānija” uz “Mēs visi kopā”. Tradicionālo nozaru robežas pazūd. Lai izdzīvotu, biznesam jākļūst par tādas ekosistēmas daļu vai jāveido savējā. Šajā situācijā fokuss un veiksmes atslēga ir  uzticība starp partneriem, jauns skats uz produktiem, pakalpojumiem, spēku apvienošana. Svarīgi ir atrast to,  ko jūsu bizness var pārņemt no citām nozarēm, kā arī to, ko jūs varat dot saviem partneriem, lai sasniegtu rezultātu, kas ir nozīmīgs gan jums, gan jūsu partneriem.

Redzam, ka Biznesa digitālā transformācija nav mārketinga jēdziens, tā ir mūsu jaunā realitāte, kas prasa citu pieeju darbam ar klientiem un partneriem un biznesa procesu pārskatīšanu. Spēja ātri pielāgoties pārmaiņām, optimizēt savu darbu, pielāgojoties klientu un partneru gaidām - ir būtiska vadītāja kompetence,  kas ļaus izdzīvot jaunajā realitātē.    

 

 Un kurš ir atbildīgs par biznesa digitalizāciju un digitālās kompetences pilnveidi Jūsu uzņēmumā?

***

Vairāk par iespējām, kā vadītājam kļūt kompetentam mūsdienās, aicinām uzzināt 9 dienu mācību programmā vadītājiem:

Digitālā Kompetence Biznesam.

 


Avoti: