Biznesa cilvēka slazds: Pieredzējušā vadītāja izaicinājumi

Biznesa cilvēka slazds: Pieredzējušā vadītāja izaicinājumi

Arī veiksmīgie vadītāji raud jeb ikviens, kas biznesu vada vairākus gadus apzinās, ka uzņēmējdarbība ir nepārtrauktas izaugsmes ietekmē. Izaicinājumu nepaliek mazāk, jo mainās gan tirgus, gan sabiedrības izpratne, gan darbinieku paaudzes un domāšana, kā arī paša vadītāja prasības.

Jau vairākus desmitus gadu strādājot ar Latvijas uzņēmumu vadītājiem, redzam būtiskos izaicinājumu virzienus, ar ko saskaras pieredzējuši vadītāji. Te daži no tiem:

  1. Līderība ir izvēle!

Darbinieki aprakstot izcila vadītāja īpašības, patiesībā raksturo līdera dabu. Līderības mācībās tam piedēvējot vēlmi attīstīties, viedumu, pieejamību, stratēģisko domāšanu, empātiju un emocionālo inteliģenci, atbalstu un spēju uzticēties, pozitīvu domāšanu, pārliecību, drosmi, spēju uzklausīt, piemēru darīt to, par ko runā (walk the talk) un harizmu.  Senais mīts par to, ka līderība ir iedzimta nevis iemācāma pēdējā desmitgadē zaudējis savu ietekmi. Taču kļūt par līderi savai komandai vēl aizvien ir viens no lielākajiem vadītāju izaicinājumiem, jo prasa kompleksu pieeju un ļoti daudz darba ar savu personību un attieksmi pret biznesu, cilvēkiem un dzīvi. KIC trenere Jana Strogonova skarbi norāda: Līderība ir izvēle un tieši vadītājs var to pieņemt kā nepieciešamību vai ignorēt.

  1. Skats no malas – jābeidz dzīvot subjektīvas domāšanas ritenī

Mīlot savu uzņēmumu un rūpējoties par tā attīstību, laiku pa laikam nepieciešams skats no malas. Citas personas redzējums par Jūsu uzņēmuma attīstību, to, kur esat un kurp iet tālāk, bieži ir nepieciešams kā spēriens, lai paskatītos uz savu darbību no malas un ieviestu netradicionālas izmaiņas, ko ikdienas darbos bieži nevaram atļauties, bet kas var būt vajadzīgas tad, ja biznesā esat jau ilgi. Vai nu tās būtu produktu fokusgrupas, stratēģijas pasākumi, pieredzes apmaiņa ar citiem uzņēmējiem vai treneriem vai nepieciešamība padomāt par savu attīstību – atelpas brīdis, lai paanalizētu savu uzņēmumu nepieciešams arī tiem, kas biznesā jau daudz redzējuši.

  1. Millenium paaudze un darbs ar zvaigznēm

Tirgū arvien aktīvāk ienākot millenium paaudzei (kas dzimuši no 1980. līdz 1997. gadam), palielinās izaicinājumi un prasības, kas tiek izvirzītas pieredzējušiem darba devējiem no jaunāko paaudžu darba ņēmējiem. Vēlme sasniegt virsotnes, augt un attīstīties, nāk komplektā ar izaicinājumiem - attālinātā darba un elastīga darba laika prasībām, karjeras maiņām īstermiņa ( pētījumi Baltijā liecina, ka millenium paaudze vidēji vienā darba vietā strādā no 0 līdz 1 gadam). Tas rada darba devējam izteiktu nepieciešamību veidot motivācijas sistēmas un organizācijas kultūru pēc iespējas pievilcīgāku darba ņēmējiem.

  1. Motivēšana sākas ar mazumiņu

Jūs iespējams esat izlasījuši desmitiem grāmatu par motivāciju, ik gadu organizējat divu dienu motivācijas semināru saviem dalībniekiem un piešķirat bonusus par labi padarītiem darbiem. Varbūt ikdienā šis vārds jau ierindojies klišeju sarakstā un šķiet, ka darāt visu, lai motivētu?  Diemžēl vai par laimi motivācija jāvērtē ilgtermiņā, un tā ir subjektīva. Tas ir viens no un dažkārt pats svarīgākais no vadītāja darba pienākumiem. Ne velti pētījumos vērtēta grupu motivācija, kas pierāda, ka uzslavas komandām paaugstina rezultativitāti.

  1. Vadītājs nav robots – neļaujiet tehnoloģijas sevi par tādu padarīt

“Tehnoloģijām attīstoties, jautājums nav par to, vai mūsu bizness pārskatāmā nākotnē mainīsies, bet par to, KAD tas mainīsies.” Teic eksperts Ēriks Eglītis. Digitālās tehnoloģijas attīstās un biznesa vide mainās, nesot līdzi iespējas, izaicinājumus un domāšanas maiņu. Diemžēl problēmu risināšana un ikdienas darbs ar tehnoloģijām tiek atstāts profesionālu IT speciālistu un ārpakalpojumu uzņēmumu ziņā, bet pats vadītājs bieži nav kompetents šajā jomā, lai pieņemtu pārdomātus un biznesam izdevīgus lēmumus. Jautājumi par to, kā izvērtēt rīkus, kas varētu nest peļņu uzņēmumam, kā neapjukt reklāmu jūklī un izvēlēties to tehnoloģiju risinājumu, kas nepieciešams tieši Jūsu uzņēmumam, ko vadītājs drīkst un ko nedrīkst publicēt sociālajos tīklos un kādus datu drošības jautājumus vadītājs nevar deleģēt savam IT speciālistam – parasti iekļūst nice to have sadaļā, aizmirstot, ka uzņēmumu vadītājiem ir jāsāk pašiem uzņemties atbildību par sava uzņēmuma digitālo veselību, drošību un attīstību! (Vairāk par iespēju attīstīt savu digitālo kompetenci šeit.)

  1. Pārvērtēt panākumus

Pastāv divas galējības – “gulēt uz veciem lauriem” biznesā, neieviešot jauninājumus un cerot, ka sen izveidotās taktikas turpinās strādāt, otra ir pārvērtēt plānoto veiksmi – kas var nozīmēt vilšanos gadījumā, ja  panākumi jaunā jomā nenāk tik viegli, kā iepriekš plānots. Sistemātisks darbs un LEAN princips plāno - dari – pārbaudi – rīkojies (Plan - do - check - act) ļauj ilgtermiņā nepārvērtēt sava biznesa panākumus un mainīties plānveidīgi. ( Vairāk par LEAN iespējams apgūt pie ekspertiem: Inga Ozola, Aldis Cimoška, Georgijs Buklovskis, Armands Sviķis, Linda Liepiņa)

  1. Pārmaiņu apzinātība

Ar laiku intuīcija teic priekšā, ka nepieciešamas pārmaiņas, taču ne vienmēr arī izcils vadītājs redz nepieciešamo izmaiņu virzienu un var to noformulēt.

Efektivitāte, darbinieku attīstība, jauni produkti vai jauni tirgi, procesu sakārtošana,– bieži vien attīstības virzienu ir daudz. Viens no izaicinājumiem - noteikt prioritātes, lai iegūtu labāko rezultātu, otrs – apzināties, kas vispār ir nepieciešams. To, kur labāk investēt, kādreiz var palīdzēt pateikt intuīcija un pieredze biznesā. Taču citkārt nepieciešams spēriens un kompleksa pieeja. Pārmaiņas ir procesu kopums un vajadzīga vide, lai to panāktu. (Iesakām: Biznesa Meistarklasi)

  1. Biznesa virsmērķis!

Mēs zinām, ka peļņa ir galvenais uzņēmējdarbības mērķis, taču atcerēsimies, ka bizness virzās tad, kad organizācijas kultūrai un biznesa mērķiem ir dziļāka doma – kāda ir galvenā vērtība, ko radām savam klientiem, kādi esam kā vadītāji, galu galā – kādi kā cilvēki.  Sadarbība un attiecīgi arī bizness ir personīgs, gan vadītājam, gan partneriem. Ne velti labākie darījumi tiek radīti neformālās sarunās. Kad pēdējoreiz padomājāt, kāpēc darāt to, ko darāt?

 ***

Uzrunā iespējas attīstīt biznesu jaunā līmenī? Piesakiet dalību pieredzējušo vadītāju attīstības programmā Biznesa Meistarklase līdz 20. aprīlim.

BIZNESA MEISTARKLASE

25.04.2017. - 02.12.2017.

Augstākā līmeņa vadītājiem, kas jau daudz sasnieguši. Stratēģisks skatījums uz biznesa attīstību un personīgo izaugsmi, vērtīga pieredzes apmaiņa.

Vairāk informācijas skatiet šeit.