Biznesa izglītības prognozes un trendi 2018

 

Gadam sākoties, dalāmies ar 2018. gada biznesa mācību tendencēm un to, kādas tēmas uzņēmumiem būs aktuālas šogad.

1# Datu drošība un digitālā kompetence prioritāšu topā

Ne tikai stājoties spēkā personas datu aizsardzības regulai, bet arī drošības aktualitātei kā tādai, viena no “karstākajām” mācību tēmām šogad ir un paliks datu drošība. Jāteic, ka lielie uzņēmumi un IT speciālisti jau 2017. gadā apbruņojās ar visu iespējamo informāciju par to, kā datu aizsardzība ietekmēs konkrēto biznesu, klientu datu ievākšanas un glabāšanas procesus, personāla datus un ko ar tiem varēs un ko nevarēsim darīt turpmāk. Tomēr pēc nesenā semināra vadītājiem par datu drošību biznesā, saprotam, ka vairums uzņēmumu nav detalizēti analizējuši un veidojuši plānus datu drošības pasākumiem, tāpēc kā viena no karstākajām tēmām, it sevišķi vadības līmenī, šogad ir un paliks datu drošība.

Ja jautājumi par to, kas vadītājiem un HR jāzina un jāplāno datu drošības, klientu un personāla datu bāzu jomā, jums ir aktuāli, iesakām ieplānot konsultāciju vai treniņu ar ekspertiem Ivo Krievu, Agri Krustu.

Vadītājiem aktuāli! Nenokavējiet pieteikšanos programmai Digitālā Kompetence Biznesam ar ESF līdzfinansējumu.

2# HR kļūst par stratēģisko virzītāju

Personāla vadītāja loma aug progresīvā ātrumā. Atcerieties to anekdoti par sievu, kas vienlaikus ir gan ārsts, gan mamma, gan mīļākā, gan apkopēja, draudzene, sieva, skolotāja, šoferis, frizieris, psihologs un kas tik vēl ne. Tad, nu, arī personāla vadītājs pietuvojas multitaskerim, bet galvenokārt, tur roku uz pulsa gan biznesa attīstībai, mērķiem, tendencēm, gan darbinieku un vadības komandas attīstībai un arī psiholoģiskajam klimatam organizācijā.

Ja pirms pāris gadiem HR vairumā gadījumu valdīja tikai pār atlases un personāla attīstības funkcijām, tad šobrīd personāla vadītājs ir stratēģiskais spēlētājs uzņēmuma attīstībā. Tieši no HR prasmēm, attieksmēm un stratēģisku mērķu izvirzīšanas personāla attīstībā bieži ir atkarīgs, cik daudz uzņēmums sasniegs. Šī gada mācību tendenču topā liekam nepieciešamību personāla vadītājiem palutināt sevi ar kvalitatīvām mācībām, konferencēm, semināriem, lai pēcāk var ar jaunu jaudu ieviest spēcīgus 100gades mērķus personālam.

Motivācijai:

    

 

3# Vadītāji meklē alternatīvas augstskolu izglītībai

Mini  MBA, mācības pusgada garumā un specifisku biznesa vadības virzienu apgūšana ne tikai pasaulē, bet arī Latvijā kļūst par vērtīgu iespēju vadītājiem, kas no mācībām gaida strukturētu, intensīvu pieeju un praktiķus no biznesa vides treneru lomā. Izglītība ir viena no sadrumstalotākajām nozarēm vēsturē. Vadītāji un darbinieki mācās gan online, gan lasot grāmatas, izglītojoties sociālajos tīklos, darba procesā, augstskolās, kursos, treniņos, iekšējās mācībās un izmantojot konsultantu pakalpojumus. Izglītības jomā ienākuši gan sporta klubi, gan ēdinātāji, izdevniecības, bankas un visi, kas klientiem  grib sniegt lielāku pievienoto vērtību. Tāpēc būtiskāku lomu arī 2018. gadā spēlēs mācību partneri, kas veido individuālus risinājumus un apvieno dažādas metodes, lai rastu labāko risinājumu uzņēmumiem.

25 gadu laikā esot Latvijas biznesa izglītībā, redzam, ka pieprasījums pēc vadītāju attīstības programmām aug ik gadu. Arī nepieciešamība ieviest jaunu vadītāju programmu specifiku ir augusi, tieši tāpēc augsti novērtētas ir ne tikai klasiskās Biznesa klase un Biznesa meistarklase programmas, bet arī pēdējo gadu jaunpienācējas: Pārdošanas vadīšanas meistarklase, Produktīva Ražošanas Vadīšana un Digitālā kompetence Biznesam, kas sniedz specifiskas konkrētās jomas zināšanas vadītājiem.

Starp citu, KIC vadītāju programmu absolventi var pievienot savu izglītību arī LinkedIn profilā šeit.

4# Produktivitāte un efektivitāte

Kā zināms, ir vairāki veidi, kā kļūt labākiem – radot unikālus produktus, veidojot unikālu sistēmu, komandu, procesus, taču tam visam jānāk komplektā ar efektivitāti. Jau redzam, ka lai radītu inovācijas, tādi uzņēmumi kā Google vai pašmāju Draugiem Group daļu darba laika ļauj veltīt pašiem savu, jaunu projektu radīšanai (kas nereti kļūst par ienesīgu biznesu). Tas nozīmē, ka nākamais gads būs nevis par strādāšanu vairāk (kā tas latviešiem ierasts), bet strādāšanu gudrāk.

Ražošanas uzņēmumos nepieciešamību pēc efektivitātes rīkiem un izcilus rezultātus redzam Produktīvas Ražošanas Vadīšanas mācību programmā, taču efektivitāti iespējams panākt arī attīstot digitālās kompetences (jo kas gan varbūt neefektīvāk, kā neizmantot pieejamos rīkus, laika ietaupīšanai, darbu uzskaitei, saziņai ar klientiem).

Iesakām:

10 dienu programma: Krievu valodā no 22.02/ Liepājā no 16.05/ Rudens grupa Rīgā - no oktobra

Atklātie kursi:

5# Motivācija un laime darbā

2018. gadā arvien vairāk uzņēmumu pievērsīs uzmanību produktivitātes jautājumiem darbinieku motivācijas kontekstā. Pētījumi rāda, ka neiesaistīts darbinieks uzņēmumam ne tikai neienes peļņu, bet arī rada zaudējumus. Līdzīgi arī laime zinātnieku aprindās tiek uzskatīta par kompetenci, ko var iemācīties un tā būtiski ietekmē darba rezultātus, līdzīgi kā būšana “šeit un tagad”, ko trenē, izmantojot apzinātības metodes.

Kāpēc tas ir svarīgi?

Liela darba intensitāte un būšana pieslēgtam darba problēmām ir kļuvusi par nopietnu uzņēmumu problēmu. Francijas valdība pat izdevusi likumu, kas ļauj darbiniekiem “tiesības atslēgties”/“the right to disconnect”. Lai samazinātu darbinieku izdegšanu, uzņēmumiem jāturpina fokusēties uz labsajūtas un motivācijas programmu veidošanu, kas ļauj darbiniekiem atpūsties un palikt veseliem.

Personāla vadītāji pārņem mentālo konsultantu lomu, palīdzot risināt dažādas izdegšanas sekas.  Deloitte 2017. gada martā veiktais pētījums liecina, ka 84 % darbinieku piedzīvojuši fiziskus vai psiholoģiskus simptomus saistībā ar mentālo veselību. Tādi simptomi kā depresija ASV rezultējas vidēji 5 darba dienu zudumā un 11,5 dienās ar samazinātu produktivitāti katros trijos mēnešos, izmaksājot ASV ekonomikai aptuveni 200 miljonus zaudētu darba dienu ik gadu, kas ir aptuveni 17 -  44 miljardus dolāru zaudētajā produktivitātē. Atcerieties stāstu, kas izplatījās visā internetā par Madaleinu Parkeri, web izstrādātāju, kuras vadītājs atļāva viņai paņemt brīvu dienu mentālās veselības dēļ – tas visā pasaulē iekustināja šo tēmu darba produktivitātes kontekstā.

Iesakām:

6# Līderi iedrošina darbiniekus komunicēt

Lai gan attālinātais darbs vienmēr bijis darbinieku labumu un motivāciju sarakstos, uzņēmumi turpina veidot birojus kā savstarpējās komunikācijas un mijiedarbības vietas. Google kafejnīcas un Apple birojs radīts, lai veicinātu savstarpējās attiecības, ideju apmaiņu un sadarbību, balstoties uz tendenci, ka savstarpēja saskriešanās virza radošumu un veido pozitīvas darba attiecības. Pētījumi atklāj, ka savstarpējas sarunas palielina produktivitāti par 20 %, citi liecina, ka 72% no darbiniekiem, kam darba vidē ir labākais draugs (buddy), ir vairāk apmierināti ar savu darbu. Neticami, taču arī Z un millenium paaudze dod priekšroku nevis sarunām izmantojot tehnoloģijas, bet klātienes komunicēšanai, kā arī darbu birojā, nevis attālināti. Western University profesori  Mahdi Roghanizad and Vanessa K. Bohns pagājušogad atklāja, ka viena klātienes saruna ir līdzvērtīga trīsdesmit četriem e-pastiem.  Mūsu pieredzē arī kopīgas komandas mācības ir kļuvušas par vērtīgu komunicēšanas veidu, visiem darbiniekiem vienkopus daloties pieredzē un radot jaunas idejas, kas nav tieši saistītas ar operatīvajiem darbiem un sekmē inovācijas.

7# Fokuss nevis uz jauniem darbiniekiem, bet esošo apmācīšanu

Arvien vairāk dzirdami piemēri no uzņēmumiem, kas neskaitāmus mēnešus meklē kvalificētus darbiniekus. Mainīgajā darba vidē iegūtās prasmes ir aktuālas 1-5 gadus, līdz tās atkal jāpapildina. Noteikti esat dzirdējuši biedējošās frāzes, ka puse no uzdevumiem, kuros algo darbiniekus, var tikt automatizēti. Lai palielinātu kapacitāti un uzlabotu trūkstošās prasmes, 2018. gadā uzņēmumi palielinās mācību un attīstības ieguldījumus (un mēs to nesakām tikai tāpēc, ka esam mācību kompānija). ASV uzņēmumi pierādījuši, ka, atbilstoši apmācot komandas, uzņēmumi vidēji ietaupa 70 000$ gadā un sasniedz vidēji 10 % produktivitātes palielinājumu. Z paaudzei ienākot darba tirgū, viņi saskarās ar vēl lielāku iztrūkstošo spēju trūkumu, ņemot vērā, ka 65 % darba vietu, ko viņi aizpildīs, šobrīd vēl neeksistē.

8# Projektu vadība piedzīvo slavas gājienu

Operatīvajiem darbiem pieaugot, pieaug arī nepieciešamība pēc stratēģiski domājošiem darītājiem. Neskatoties uz to, ka projektu vadītāja amats bieži tiek piešķirts jebkura darba darītājam, patiesībā augsti kvalificēti projektu vadītāji ir uz izķeršanu. Galu galā no projekta vadītāja spējas plānot procesus, analizēt riskus, komunicēt ar komandu un partneriem ir atkarīgs jebkura projekta iznākums - vai tas būtu mārketinga plāns, pasākuma organizēšana vai jaunu sistēmu ieviešana.

Projektu vadīšanas prasmes apgūt iespējams pie mūsu ekspertiem: Ivara Ruņģa, Pētera Rimšas, Vladimira Ivanova, Alon Linetzki (eng)

Projektu vadītāju kursi ar sertifikāciju te:

9# Treneris kā moderators un mācību procesa dalībnieks

Lai cik klišejiski neizklausītos stāsti par to, ka mācību metodēm ir jāmainās un, cik ļoti millenium paaudze prasa jaunus mācību formātus, tā ir tiesa.

Taču neskatoties uz digitālās vides attīstību, arī šogad liela vērtība turpinās būt pieredzes apmaiņa klātienē, kur būtisku lomu spēlē mācību treneris – pasniedzējs. Arī treneru loma ir mainījusies un viņš vairs nav teorijas sniedzējs, bet moderātors savstarpējās diskusijās un experiential learning jeb mācīšanās darot virzītājs, kas arī dalās ar savu biznesa pieredzi, iedvesmo un dod kick-startu pārmaiņām.

 

Lai izaugsmes pilns gads!

Avoti: